SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 230 >>

بَاب فِي الْجُنُبِ يُصَافِحُ

91. Cünüp Olanın Musafaha Etmesinin (el sıkışmasının) Cevazı

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ مِسْعَرٍ عَنْ وَاصِلٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقِيَهُ فَأَهْوَى إِلَيْهِ فَقَالَ إِنِّي جُنُبٌ فَقَالَ إِنَّ الْمُسْلِمَ لَا يَنْجُسُ

 

Huzeyfe (b. el-Yeman r.a.) den rivayet edildi ki; "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) kendisi ile karşılaştı ve elini uzattı. Huzeyfe de; Ben cünubum, dedi. Buna karşılık Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem); "Müslüman necis olmaz" dedi.

 

 

Diğer tahric: Buharî, ğusl, Cenaiz; Müslim, Hayz; Tirmizî, tahare: Nesai, tahare; İbn Mace, tahare : Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Bazı nüshalarda, ''Necis olmaz'' ibaresi yerine ''Necis değildir'' ifadesi kullanılmıştır.

 

Hadisin Müslim'deki rivayeti şu şekildedir. ''.........Kendisi cünup iken Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellemv.) ile karşılaştı. Ondan uzaklaşıp (gitti ve) yıkandı. Daha sonra gelip şöyle dedi: "Ben cünup idim" (Resulullah s.a.v.) "Muhakkak musluman necis olmaz" dedi.''

 

Hadisteki "Müslüman necis olmaz" ifadesinden murat, onun cünuplük sebebiyle pis olmayacağı ve başkasını pisletmeyeceğidir.

 

Cünupluk sebebiyle insanın pis olmaması, sadece müslümana mahsus değildir. Kafirlerin vücutları da necasete bulaşmadıkları takdirde temizdir.

 

Zahiriler,  "Müşrikler necistir.[Tevbe 28.] ayeti kerimesinin zahirine bakarak, müşriklerin necisu'l-ayn olduklarına hükmetmişlerdir. İbn Reslan'ın beyanına göre, bunlara şu şekilde cevap verilmiştir: "Ayetten murat, müşriklerin itikatlarının pisliğidir, bedenleri değil. Ayrıca Allah, Ehl-i Kitabın kadınları ile evlenmeyi mubah kılmıştır. Onlarla aynı yatağa yatan kimsenin terlerinden korunması mümkün değildir. Buna rağmen, ondan dolayı yıkanmak emredilmemiştir. Şu halde ister müslim, ister kafir diri olan kimse, necisu'l-ayn değildir."

 

Nevevi, bu Hadis için şunları söyler: "Bu hadis, ister ölü ister diri, müslümanın temiz oluşu hakkında büyük bir asıldır. Diri olanların temizliği icma ile zahirdir. Hatta, bir kadın çocuk düşürse, fercinden çocuğa bulaşan ıslaklık dahi temizdir..."

 

Ölü hakkında ise, ulema ihtilaflıdır. Şafiinin iki görüşü vardır: Sahih olanına göre, o temizdir. Resululiah'm: "Ölü iken de, diri iken de müslüman necis olmaz" mealindeki Hadisi de buna işaret etmektedir. Temizlik ve pislik (taharet ve necaset) hususunda kafir de müslüman gibidir.

 

Hanefi alimlerinden Ayni de, ister ölü ister diri olsun müslümanın necis olmayacağını söyledikten sonra şunları ilave eder: "Eğer sen, müslümanın ölüsünün de dirisinin de pis olmayacağına dair söylenenlere karşı;"öyle ise, cenazenin yıkanmaması gerekirdi" dersen, şu karşılığı veririm: Cenazenin yıkanmasının vücubımda alimlerimiz ihtilaf etmiştir. Bazılarına göre, Necasetten dolayı değil, mafsalların gevşemesi sebebiyle çıkması umulan bir hadesten dolayı yıkamak farzdır. Çünkü, insanoğlu bir ikram olarak ölümle pislenmez. Eğer pislenseydi diğer hayvanlarda olduğu gibi yıkamakla temizlenmemesi gerekirdi. Normal olarak, bu durumda, sağlığında olduğu gibi bir abdest aldırmakla iktifa etmek gerekirdi. Fakat hayatta iken hades tekrarlandığı, ölüm sebebiyle ise tekrar etmediği için ölüm halindeki hades cünupluğa benzetilmiş ve vücudun tamamının yıkanması icap ettiğine hükmedilmiştir. Çünkü bunda bir güçlük yoktur.

 

"Irak alimlerine göre ise; Cenaze hadesten dolayı değil, ölüm sebebiyle pislendiği için yıkanır. Çünkü, insanda, akan kan vardır. Bundan dolayı diğer pis şeylere kıyasla, ölüm halinde pislenir. Eğer öyle olmasaydı, insanın kuyuya düşüp ölmesi ile, kuyu pislenmezdi."

 

Netice olarak diyebiliriz ki; İslam ulemasının Cumhuruna göre, cünupluktan dolayı insanın vücudu pislenmez ve başkasını da pisletmez. Bundan dolayı cünup birisi ile konuşmak da, ona dokunmakta ya da musafaha etmekte, mahzur yoktur.